Elk bedrijf is een IT-bedrijf.

‘Dat internet-gedoe waait wel over’. De tijd dat dit de overtuiging was zijn we inmiddels wel ruim voorbij. Sommigen herinneren zich nog wel de ondernemers die voor de nieuwscamera trots beweerde deze nieuwerwetse fratsen niet nodig te hebben voor het succes van hun bedrijf.

Dat is inmiddels wel anders. We leven immers in een digitale wereld. Elk zichzelf respecterende onderneming heeft in haar propositie een digitale component en gebruikt IT voor haar bedrijfsvoering. De bekendste vorm is de online webwinkel waar fysieke producten worden aangeboden en kunnen worden besteld. Vaak is er bij dergelijke ondernemingen sprake van een ondersteunend logistiek IT-systeem (vorm van ERP) dat de gehele (internationale) goederenstroom in goede banen leidt. Van gebruik van een website, bureausoftware, boekhoud-, facturatie- en andere administratieve software is bij ongeveer elke onderneming sprake.

Digitale dienstverlening cruciaal

Naast deze alweer wat meer klassieke digitale toepassingen vindt de digitale ontwikkeling in toenemende mate plaats in de vorm van aanvullende dienstverlening. Denk aan digitale boodschappenlijstjes van je favoriete kruidenier (AH), – met het aangeboden online recept lukt de taart wel – digitaal klusadvies van de bouwmarkt, het online kunnen samenstellen van meubels (Auping) en het compleet inrichten van woonruimtes met ‘brand’-eigen apps en software (Ikea)

Ook slimme sensoren op huis-tuin-en-keukenapparatuur die via een App in verbinding staan met de leverancier (Miele, Nespresso) zijn gewoon geworden. De auto staat in contact met de leverancier en soms zelfs met het garagebedrijf. Je aansluiten als ‘member’ inclusief digitaal profiel is bij veel (web)winkels en bedrijven eveneens onvermijdelijk: pas als je lid wordt krijg je korting.

Klantenbinding door techniek

Bedrijven blijven op die manier graag in contact met hun klanten en houden ze daarmee vast. Via pushberichten in de email, andere communicatiekanalen en interactieve chat- en contactmogelijkheden met experts wordt de klant actief zoveel mogelijk aan het bedrijf gebonden. Je wordt als klant onderdeel van de ‘community’. Het levert in de eerste plaats een schat aan data op. Bovendien levert het bedrijven op het gebied van ondersteuning (support) efficiëntie- en daarmee kostenvoordelen op. Wat automatisch online en digitaal door slimme bots kan worden opgelost hoeft een echt persoon niet meer op te lossen.

Kern van deze ontwikkeling in nauw contact te willen blijven met klanten is de wens van veel ondernemers de klant te helpen zo frictieloos mogelijk door het leven te laten gaan. Dat betekent dat de consument op elk moment op een zo laagdrempelige manier in staat moet zijn direct in haar eigen (latente) behoefte te voorzien. En uiteraard het liefst met gebruik van de diensten en producten van hun onderneming. De consument verwacht dit ook. De ondernemer die het meeste digitale gemak biedt wint.

Het voorafgaande gaat met name over bedrijven die al wat langer bestaan en zich digitaal trachten te transformeren. Jonge ondernemingen en nieuwe proposities zijn overwegend al geënt op de beschikbaarheid van digitale technieken. Van platformbedrijven tot allerhande Saas-oplossingen. Interessante succesvolle proposities en businessmodellen die zonder de digitale wereld niet eens mogelijk waren zijn het nu wel. IT is hiervoor missiekritisch en digitale voorwaarden cruciaal voor het bestaansrecht.

Strategische digitalisering een must

IT en digitalisering is daarom voor elke onderneming onvermijdelijk een strategisch onderwerp. Niet nadenken over digitale mogelijkheden en het niet ontwikkelen van aanpalende en aanvullende digitale dienstverlening is jezelf ten dode opschrijven. Zekere nu de huidige wereldwijde pandemie dwingt tot versnelde digitalisering.

Ondernemingen kunnen voor hun voortbestaan en toekomstbestendigheid echt niet meer zonder IT. Sterker nog: de IT-component en softwarebehoefte wordt alleen maar groter. Soms hebben ze die zelf ontwikkeld, soms gebruiken ze bestaande oplossingen, vaak is het een combinatie van beiden. Steeds meer nemen bedrijven zelf ontwikkelaars in dienst.

Kortom: Elk bedrijf is of wordt (ook) een IT-bedrijf.

Onze digitale wereld en de noodzaak van een gedegen digitale strategie en uitvoering vraagt om volwassen IT-techniek, IT-organisatie en up-to-date kennis en kunde op dit gebied. Nieuwe IT moet passen op oude IT en digitale uitbreiding vraagt om continue aandacht. Schort het hieraan dan loopt het bedrijf een enorm risico. Toch zien wij in de praktijk hiervoor soms nog onvoldoende aandacht. Een IT-assessment biedt hiervoor de uitkomst.

Toepassingen IT-assessment

1. Strategisch assessment voor investeringen
De basis voor kwalitatief goede IT is een juiste analyse van de techniek in relatie tot het business- en verdienmodel. Met een gedegen assessment van de kwaliteit van de techniek, de processen, de mensen maar vooral ook het vaststellen van (strategische) digitale kansen, kan de onderneming met vertrouwen de toekomst tegemoet.

De meerwaarde van een goede analyse als fundament voor (investerings)beslissingen geldt zeer zeker voor investeerders in mooie veelbelovende bedrijven (PE-partijen, fondsbeheerders etc.) maar ook voor ondernemers zelf.

2. Beoordeling IT bij bedrijfsovernames

Waar het bij de overname van bedrijven echter lange tijd aan ontbrak, was een goede, eenduidige manier om de IT-omgeving op de juiste waarde in te schatten. Juist deze informatie is cruciaal bij een bedrijfsovername. Als overname partij wil je weten hoe software is opgebouwd, of de gebruikte applicatie nog wel aan de eisen van de markt voldoet en of het bedrijf met een bepaald IT-systeem makkelijk verder kan groeien naar meer klanten, dus ook meer omzet. Partijen kijken vooral naar cijfers als omzet, winst en cashflow. Maar hoeveel er moet worden geïnvesteerd om de IT-structuur van een onderneming klaar te maken voor de toekomst, is niet bekend. Dat kan later voor veel extra kosten zorgen. Met een IT-assessment krijg je inzichtelijk wat je eigenlijk koopt. Een M&A-transactie zonder (strategische) digitale-check is onverstandig.

3. Assessement voor bepalen groeistrategie
Een onderzoek is niet alleen van belang in de Due Diligence-fase in M&A-trajecten, maar ook gedurende de tijd dat er hard wordt gewerkt de groeistrategie te ontwikkelen en uit te voeren.

Daarnaast zorgen periodieke IT-assessments van ondernemingen binnen (PE-)investeringsportfolio’s voor het vasthouden en uitbreiden van digitale kwaliteiten. Wanneer in een organisatie een digitale visie en aanpak op basis van geïdentificeerde kansen (in proces, propositie en strategie) ontbreekt loopt zij gevaar.

ITDD: providing confidence in IT.

Misschien is het bovenstaande herkenbaar. ITDD biedt in de DD-fase maar ook daarbuiten een grondig assessment van de digitale risico’s en kansen. Een assessment mondt uit in een gedegen oordeel over de kwaliteit van de techniek (wanneer nodig ook broncode-analyse), de mensen en de organisatie. Aanbevelingen voor digitale (transformatie) mogelijkheden in de werkprocessen, propositie en strategie horen daarbij.

Contactformulier

Wij komen graag met u in contact.

Als u hiernaast het contactformulier invult nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U kunt ons natuurlijk ook direct bellen. Ons telefoonnummer vindt u bovenaan de pagina.

Menu